
Ferrari is één van de weinige autofabrikanten die over een eigen testcircuit beschikt waarop het merk naast het testen van hun auto’s ook klanten en journalisten rond laat rijden. Het Fiorano circuit, ook wel Pista di Fiorano genoemd, is gelegen in de achtertuin van Ferrari en ligt op slechts enkele honderden meters van de ingang van de Ferrari fabriek in Maranello. Het gebouw van Scuderia Ferrari waar de autosport en formule 1 tak van Ferrari zijn gevestigd ligt direct aan het circuit en heeft zelfs een eigen ingang op het circuit zodat de formule 1 en Le Mans wagens direct vanuit de garage het circuit op kunnen rijden.
Benieuwd wat je kunt zien bij het Fiorano Circuit? Waar het circuit ligt in Maranello en hoe je het beste zicht hebt op het unieke testcircuit van Ferrari? In dit artikel vertellen we je alles over het iconische testcircuit van Ferrari in Maranello.
Het circuit werd in 1972 in gebruik genomen en sindsdien zijn er talloze Ferrari’s ontwikkeld op het circuit, van straatwagens tot formule 1 racewagens. Helaas mag men in de formule 1 niet meer onbeperkt testen, maar vroeger werd Maranello regelmatig opgeschrikt door het geluid van een formule 1 bolide die op volle snelheid aan het testen was op Fiorano. Onder ander Michael Schumacher heeft tienduizenden test kilometers gemaakt op het circuit om de formule 1 wagens van Ferrari de beste van allemaal te maken.
Ferrari gebruikt Fiorano vooral voor het testen van hun formule 1 auto’s en racewagens. Omdat officiële F1-tests tegenwoordig beperkt zijn door regelgeving, wordt Fiorano voornamelijk gebruikt voor shakedowns en promotionele runs. Zo heeft Lewis Hamilton zijn eerste meters in een formule 1 wagen van Ferrari gemaakt op het Fiorano circuit, een evenement dat wereldwijd volop aandacht kreeg. Ook de rit van Carlos Sainz en zijn vader Carlos Sainz senior kreeg volop aandacht toen de twee tijdens het afscheid van Carlos Sainz van Ferrari mochten rijden met twee oudere formule 1 wagens op het circuit.
In het verleden was het Fiorano circuit echter cruciaal voor de ontwikkeling van Ferrari’s F1-wagens, met legendes als Michael Schumacher en Niki Lauda die er talloze kilometers aflegden. Naast Formule 1-tests wordt Fiorano intensief gebruikt voor de ontwikkeling van Ferrari’s straatauto’s. Modellen zoals de LaFerrari, F8 Tributo, Ferrari 812 Competizione en SF90 XX zijn hier uitvoerig getest om hun prestaties, aerodynamica en rijeigenschappen te perfectioneren.
Fiorano heeft door de jaren heen enkele indrukwekkende rondetijden voortgebracht. Enkele opmerkelijke records zijn de snelste tijd ooit gereden door Michael Schumacher, in de F2004 formule 1 wagen deed hij er slechts 55,99 seconden over om een rondje te rijden op het circuit. De snelste tijd van een straatauto is een 1:15.3 die neergezet is door de Ferrari F80, die tijd is slechts 2 seconden langzamer dan de Ferrari SF90 XX.
Het Fiorano circuit in Maranello is helaas niet open voor het publiek zoals veel andere circuits. Het is een exclusieve testfaciliteit, en toegang is alleen mogelijk via speciale Ferrari-evenementen of als onderdeel van Ferrari’s klantprogramma’s, zoals de Corse Clienti en XX Programmes.
Bezoekers van het Ferrari Museum in Maranello kunnen echter wel een glimp opvangen van het circuit dankij de panoramische rondrit met een touringcar die een stukje langs het circuit rijdt. Meer info hierover is te lezen op de pagina van het Ferrari Museum. Het is wel mogelijk om delen van het circuit te zien vanaf de openbare weg.
Vandaag de dag is de kans een stuk kleiner geworden dat je een formule 1 wagen zult spotten op Fiorano maar de kans dat je een Ferrari over het circuit ziet rijden is nog wel steeds aanwezig. Op het circuit worden regelmatig de nieuwste Ferrari modellen getest, zowel voor de ontwikkeling van nieuwe modellen als voor journalisten of klanten. Als je heel veel gelukt hebt zie je zelfs een oudere formule 1 auto van de Corse Clienti, een Le Mans wagen of een auto uit het XX programma met volle snelheid over het circuit racen.
Wil je Ferrari’s bekijken op het Fiorano circuit? Helaas is een groot deel van het circuit goed afgeschermd voor pottenkijkers wat het spotten een stuk moeilijker maakt. Vooral het gedeelte van het circuit wat grenst aan de omliggende woningen is voorzien van grote stukken gaas wat het zicht op het circuit een stuk lastiger maakt. Maar gelukkig zijn er op diverse plekken gaten in het hek te vinden waar je kunt zien wat er op het circuit gebeurt. Onder andere aan het einde van de Via Goito en de Via Marsala kun je via gaten in het hek delen van het circuit bekijken. Verder heb je vanaf het viaduct van de SP3 een breed uitzicht over een groot deel van het circuit. Je auto kun je naast het viaduct parkeren, daarna kun je lopend het viaduct bereiken. Er is een looppad langs het viaduct die dankzij een betonnen rand en metalen vangrail afgeschermd is van de weg zodat je veilig over het viaduct kunt lopen.
Je kunt ook voor de ingang van het circuit gaan staan. Regelmatig rijden hier Ferrari’s in en uit die een rondje op het circuit gaan rijden. Als je geluk hebt spot je zelfs een gecamoufleerd exemplaar van een Ferrari model dat nog niet gepresenteerd is.
Het Fiorano circuit is gebouwd in 1972 en was oorspronkelijk 8.4 meter breed en 3000 meter lang. In 1992 werd het circuit uitgebreid met een chicane en nam de totale lengte toe tot 3021 meter. In 1996 kreeg het verouderde circuit een flinke renovatie en werden er een aantal bochten gewijzigd waardoor de totale lengte afnam met een kleine 24 meter.
Het circuit heeft een mengelmoes van verschillende soorten bochten, waaronder snelle doordraaiers, scherpe haarspeldbochten en lange rechte stukken. Zo is Ferrari in staat om verschillende typen circuits en bochten van bekende formule 1 circuits na te bootsen. Verder is het circuit uitgerust met een groot aantal sensoren en verschillende typen asfalt waar men in staat is om de banden te testen. Het circuit beschikt ook over een geavanceerd telemetriesysteem, waarmee ingenieurs data kunnen verzamelen en analyseren tijdens de testprogramma’s.
Midden in het circuit staat het oude huis van Enzo Ferrari, de oprichter van het beroemde merk met het steigerende paard. Enzo zat hier vaak in de tuin om te luisteren naar het formule 1 wagens terwijl ze aan het testen waren op het circuit. Men zegt dat Enzo het circuit speciaal heeft laten bouwen vlakbij de fabriek zodat hij kon genieten van zijn auto’s en hun geluid zonder lastig te worden gevallen door de pers of andere formule 1 wagens van andere teams.
In februari 2006 bracht Ferrari een ode aan hun eigen circuit door de Ferrari 599 GTB Fiorano, de opvolger van de Ferrari 575 Maranello, te vernoemen naar het circuit.
Het Fiorano circuit ligt aan de rand van Maranello op ongeveer 15 kilometer ten zuiden van Modena in de directe omgeving van de Ferrari fabriek. De ingang van het circuit van het circuit ligt aan de Via Gilles Villeneuve, op enkele honderden meters van het officiële Ferrari museum.
Over ons
Nieuwste artikelen
© 2015 – 2024 AllesoverMaranello.nl, All Rights Reserved – De reisgids voor info over de Ferrari fabriek bezoeken | Privacy en cookies | Sitemap | Ontwerp en realisatie: Muzo Media