Pagani Automobili is een merk dat de harten van veel autoliefhebbers sneller doet kloppen. Geen enkel ander automerk heeft het voor elkaar weten te boksen om zo groot en geliefd te worden bij mensen over de hele wereld in zo’n korte tijd.
Het merk is opgericht door Horacio Pagani, wiens droom het was om een echte supercar te bouwen gemaakt van superlichte carbon materiaal. Al in 1988, toen hij nog bij Lamborghini werkte, was Horacio al bezig met het maken van schetsen van zijn eigen supercar. In 1992 was het eerste prototype eindelijk een feit en kon hij het in 1993 gaan testen in de windtunnel van het raceteam van Dallara. Kort daarna kwam Horacio in contact met Mercedes-Benz dankij zijn goede vriend en oud Formule 1 coureur Juan Manuel Fangio. Mercedes-Benz zag het potentieel in de auto en ging in 1994 akkoord met het leveren van de V12 motor voor Horacio Pagani zijn sportwagen.
Na jaren van testen en schetsen was het in 1999 dan eindelijk zover en kreeg Horacio de goedkeuring voor zijn eerste echte supercar, de Pagani Zonda C12. De C in de naam staat voor Cristina, de vrouw van Horacio Pagani. In eerste instantie zou het model C8 the “Fangio F1” gaan heten maar uit respect voor Juan Manuel Fangio, die in 1995 overleed heeft Horacio de naam gewijzigd naar C12. De auto werd op de Autosalon van Genève gepresenteerd en de reacties waren lovend, er waren zelfs al meerdere vermogende autoliefhebbers die op de salon van Genève hun handtekening onder het koopcontract hadden gezet.
De fabriek van Pagani Automobili is gelegen op een klein industrieterrein in de Italiaanse plaats San Cesario Sul Panaro, midden in de beroemde “Supercar Valley” regio vlakbij Modena. Die benaming dankt het gebied aan de vele sportwagenbouwers in de regio die de meest begerenswaardige automobielen ter wereld ontwerpen en bouwen. Zo liggen Ferrari, Maserati en Lamborghini op een steenworp afstand van de fabriek van Pagani.
Het oude gebouw van de sportwagenbouwer is zo onopvallend dat je er al snel voorbij zult rijden, slechts een klein bord aan de gevel met het logo van Pagani verraadt dat achter het hoge hek tot voor kort de exclusieve Zonda en Huayra modellen worden gebouwd voor een selecte groep vermogende klanten. Dat dit een volwassen autofabriek is met klanten over de hele wereld zou je er aan de buitenkant niet zo snel aan af zien, want veel groter dan een gemiddelde dorpsgarage is het gebouw niet. Toch worden er binnen de meest exclusieve auto’s onder het toeziend oog van Horacio Pagani, eigenaar van het merk en ontwerpen van de auto’s, geassembleerd.
In 2016 is een groot deel van Pagani verhuisd naar een nieuw modern pand op enkele honderden meters van de oude locatie. Deze uitbreiding was hard nodig omdat Pagani zo hard groeide dat de locatie te klein was om alle modellen te bouwen. In de nieuwe locatie zijn onder andere de productie van de carbon onderdelen, het onderhoud van bestaande modellen en de productielijn van de Huayra gehuisvest. Dankzij de nieuwe locatie is de jaarproductie opgeschroefd van 20 auto per jaar naar +/- 50 auto’s per jaar.
Wie bij de oude locatie door het hek gaat en richting de voordeur loopt van het kleine bedrijfspand ziet al snel één of twee Pagani’s in de showroom staan. Als je geluk hebt staan ook buiten naast de ingang nog een Pagani model klaar om getest te worden op de openbare weg door de testrijders van Pagani of spot je de Porsche 918 van Horacio Pagani in een schitterende blauwe kleur. Als je meer Pagani’s wilt zien moet je naar de nieuwe fabriek waar ook het museum van Pagani, Museo Pagani Automobili is gevestigd.
Halverwege 2016 is de volledige productie van Pagani verhuisd naar de nieuwe locatie even verderop het industrieterrein en blijft alleen het kantoor van Horacio Pagani en de research en development afdeling achter in de oude locatie. Dankzij de nieuwe productielocatie kan Pagani zijn jaarproductie opschroeven tot ongeveer 50 auto’s per jaar. Meer dan 50 wil het merk niet maken om de exclusiviteit van het product te waarborgen. Met name doordat de Huayra is goedgekeurd voor de Amerikaanse markt is de verkoop van het nieuwste model van Pagani flink gestegen. Amerika is momenteel zelfs de belangrijkste afzetmarkt van het merk, op de voet gevolgd door Azië. van de Huayra BC, waar er slechts 25 van worden geproduceerd, is maar liefst 60% aan vermogende klanten in de Verenigde Staten verkocht. Veel van deze klanten hadden al één of meerdere Pagani’s in hun garage staan/
Naast de productielocatie is er in het nieuwe pand ook ruimte voor een museum en showroom. In het museum is ruimte voor ongeveer 10 tot 12 modellen van het jonge Italiaanse supercar merk. Je kunt onder andere een aantal modellen van Pagani verwachten waaronder de Huayra, Zonda, Zonda Revolucion, Zonda F, Zonda Roadster en Zonda Cinque maar ook de eerste formule 3 auto die Horacio gebouwd heeft zal een vaste plek krijgen in het museum. Als je geluk hebt staat ook de peperdure Huayra BC of Huayra Roadster in de showroom te blinken. En natuurlijk staat de Pagani Zonda met chassisnummer 2 in het nieuwe museum. Deze Zonda, die luistert naar de naam “La Nonna” (Italiaans voor grootmoeder), is de ontwikkelingsauto’s geweest van alle Zonda versies en heeft meer dan 1 miljoen kilometers gereden. Onlangs is het model voor Horacio Pagani zijn 60e verjaardag compleet gerenoveerd en voorzien van een nieuwe laag verf en onderdelen.
In tegenstelling tot veel autofabrikanten is het bij Pagani geen probleem om de fabriek te bezoeken, dit dient wel vooraf via internet aangevraagd te worden dmv een “Factory Tour”. Bij de rondleiding krijg je een blik achter de schermen van Pagani en krijg je de assemblagelijn te zien waar de peperdure Huayra, Huayra BC, Huayra Roadster en de Utopia worden gebouwd. Ook zijn er regelmatig oudere Pagani Zonda modellen te vinden die een update krijgen of naar de fabriek zijn gebracht voor onderhoud. Gemiddeld kun je rekenen op zo’n 20 tot 30 verschillende Pagani modellen in de fabriek. Daarnaast staan er gemiddeld nog rond de 10 Pagani’s in het museum gedeelte die te bewonderen zijn. En als je geluk hebt rijdt er een Pagani de fabriekspoort uit voor een testrondje met één van de testrijders van het merk.
Tijdens de fabriekstour krijg je de kans om de geboorte van een Pagani supercar van heel dichtbij mee te maken. Dankzij de open en vriendelijke manier waarop je ontvangen wordt is dit een ervaring om nooit te vergeten! En zeg nou zelf, hoe vaak krijg je de kans om in een ruimte vol met supercars van ruim 1 miljoen euro per stuk te staan?
Het enige nadeel aan de tour is dat het nemen van foto’s in de fabriek en de productie locatie zelf niet is toegestaan. In de showroom en buiten op het terrein van Pagani plus de openbare weg is het wel toegestaan om foto’s te nemen. Dit is niet omdat ze bij Pagani iets te verbergen hebben, maar omdat er in het verleden diverse klachten zijn gekomen van klanten die op internet hun auto zagen langskomen nog voordat zij zelf de auto in levende lijve hadden gezien.
De rondleiding in de fabriek van Pagani begint in de showroom met een kort verhaal over de historie van het merk, info over de eerder gebouwde modellen en over het leven van oprichter Horacio Pagani. Na een korte tour door de kleine showroom gaat de spiegeldeur open en gaat de rondleiding verder naar de locatie waar de carbon onderdelen van de Pagani’s met de hand worden geproduceerd. Hier volgt een uitgebreid verhaal over de diverse carbon materialen die gebruikt worden tijdens de bouw van de Zonda, de Huayra en Utopia modellen. Vaak krijg je ook nog de kans om enkele carbon onderdelen vast te houden en verstel te staan van het lichte gewicht van dit materiaal.
Na deze ruimte gaat de rondleiding door naar de ruimte waar de ovens staan waarin het carbon wordt gebakken. In deze ruimte staan ook enkele bruggen waar oudere Pagani modellen onderhoudsbeurten kunnen krijgen. Na de rondleiding in de oude locatie moet je met je eigen vervoer naar de nieuwe locatie even verderop het industrieterrein reizen, een ritje van nog geen 4 minuten. In deze nieuwe locatie kunnen maximaal 7 normale Huayra’s of de nieuwe Huayra BC van ruim 2,5 miljoen euro tegelijkertijd worden geproduceerd. Vaak zijn in deze hal ook nog enkele Pagani’s te vinden die klaar zijn voor hun testritten voordat ze verzonden worden naar hun gelukkige en gefortuneerde eigenaren over de wereld.
Disclaimer: het programma van de Pagani Factory Tour kan wijzigen, het bovenstaande programma is beschreven op basis van een fabriekstour die begin 2016 is gedaan.
Een bezoek brengen aan de fabriek van Pagani is mogelijk, het is wel noodzakelijk dat je vooraf via de website reserveert. Dit dien je minimaal 3 dagen van te voren te doen omdat het enige tijd kan duren voordat je een bevestiging ontvangt. Indien er (potentiële) klanten aanwezig zijn in het pand is een fabriekstour niet mogelijk en dient er gewacht te worden tot de klant(en) het pand heeft verlaten.
De Pagani Factory Tour is te reserveren via deze pagina op de website van Pagani. De kosten voor de fabriekstour bij Pagani inclusief museum bezoek bedragen 50 euro per persoon, kinderen tussen de 12 en 18 jaar betalen 25 euro en kinderen onder de 12 jaar zin gratis. De rondleiding kan in het Engels, Italiaans of Spaans worden gegeven. Let erop dat je een bevestiging van je reservering ontvangt, zonder deze bevestiging kun je namelijk niet deelnemen aan de tour en is je reservering niet gegarandeerd. Kinderen onder de 5 jaar mogen gratis naar binnen.
Wil je alleen toegang tot het museum van Pagani en heb je geen reservering? Dan betaal je 18 euro per persoon, kinderen tussen de 12 en 18 jaar betalen 15 euro en kinderen onder de 12 jaar mogen gratis naar binnen. Een bezoek aan het museum inclusief guided tour kost 18 euro per persoon. De showroom is dagelijks geopend van maandag tot en met vrijdag van 10:00 uur tot 12:30 uur en van 14:30 uur tot 17:00 uur.
Wil je meer over de Pagani fabriek lezen? Klik dan hier voor het volledige en uitgebreide verslag van ons bezoek aan Pagani in maart 2014.
Pagani Automobili S.p.A.
Via dell’Artigianato, 5
Vill. La Graziosa
41018 San Cesario sul Panaro (MO)
Oude locatie (showroom, carbon fabricage en werkplaats)
Nieuwe locatie (assemblagelijn van de Huayra en Utopia)
Routebeschrijving oude locatie naar de nieuwe locatie van Pagani.
Copyright header image: ANDRES CANET / Shutterstock.com
Tags
Dit vind je wellicht ook interessant
© 2015 – 2024 AllesoverMaranello.nl, All Rights Reserved – De reisgids voor info over de Ferrari fabriek bezoeken | Privacy en cookies | Sitemap | Ontwerp en realisatie: Muzo Media