Bezoek de Pagani fabriek en het Pagani museum

In het pittoreske stadje San Cesario sul Panaro, gelegen in de provincie Modena, bevindt zich een van de meest exclusieve en gerenommeerde autofabrieken ter wereld, Pagani Automobili. Dit Italiaanse automerk doet de harten van veel autoliefhebbers sneller kloppen. Geen enkel ander automerk heeft het voor elkaar weten te boksen om zo groot en geliefd te worden bij mensen over de hele wereld in zo’n korte tijd.

In de kleine fabriek, al noemt Pagani zelf het geen fabriek maar het Pagani Atelier, worden jaarlijks tientallen peperdure sportwagens gebouwd voor rijke klanten van over de hele wereld. Waar de deuren van andere autofabrieken potdicht blijven, geeft Pagani bezoekers de mogelijkheid om met eigen ogen te zien hoe de meesterwerken op wielen geproduceerd worden door een klein team in hun uiterst geavanceerde fabriek. Voor autoliefhebbers is een bezoek aan de Pagani fabriek en het naastgelegen museum dan ook een onvergetelijke ervaring die ze niet snel zullen vergeten.

Benieuwd hoe je de fabriek van Pagani in Italië kunt bezoeken en wat je kunt verwachten in het bijzondere Pagani Museum? In dit artikel delen we alle info die je nodig hebt om je bezoek aan één van de mooiste autofabrieken ter wereld voor te bereiden.

Pagani Factory Tour in Italy - Pagani Zonda Cinque

Geschiedenis van Pagani

Het merk is opgericht door Horacio Pagani, wiens droom het was om een echte supercar te bouwen gemaakt van superlichte carbon materiaal. Al in 1988, toen hij nog bij Lamborghini werkte, was Horacio al bezig met het maken van schetsen van zijn eigen supercar. In 1992 was het eerste prototype eindelijk een feit en kon hij het in 1993 gaan testen in de windtunnel van het raceteam van Dallara. Kort daarna kwam Horacio in contact met Mercedes-Benz dankij zijn goede vriend en oud Formule 1 coureur Juan Manuel Fangio. Mercedes-Benz zag het potentieel in de auto en ging in 1994 akkoord met het leveren van de V12 motor voor Horacio Pagani zijn sportwagen.

Na jaren van testen en schetsen was het in 1999 dan eindelijk zover en kreeg Horacio de goedkeuring voor zijn eerste echte supercar, de Pagani Zonda C12. De C in de naam staat voor Cristina, de vrouw van Horacio Pagani. In eerste instantie zou het model C8 the “Fangio F1” gaan heten maar uit respect voor Juan Manuel Fangio, die in 1995 overleed heeft Horacio de naam gewijzigd naar C12. De auto werd op de Autosalon van Genève gepresenteerd en de reacties waren lovend, er waren zelfs al meerdere vermogende autoliefhebbers die op de salon van Genève hun handtekening onder het koopcontract hadden gezet.

Het Pagani Atelier - bezoek de Pagani fabriek in Italie
Copyright image: Pagani S.P.A.

De Pagani fabriek bezoeken met de Pagani Atelier tour

De fabriek van Pagani Automobili is gelegen op een klein industrieterrein in de Italiaanse plaats San Cesario Sul Panaro, midden in de beroemde “Supercar Valley” regio vlakbij Modena. Die benaming dankt het gebied aan de vele sportwagenbouwers in de regio die de meest begerenswaardige automobielen ter wereld ontwerpen en bouwen. Zo liggen Ferrari, Maserati en Lamborghini op een steenworp afstand van de fabriek van Pagani.

In tegenstelling tot veel autofabrikanten is het bij Pagani geen probleem om de fabriek te bezoeken. Door middel van de Pagani Atelier Tour krijgen liefhebbers van het merk onder begeleiding van een gids de kans om te zien hoe de hypercars van Pagani met de hand in elkaar worden gezet. Dankzij de open en vriendelijke manier waarop je ontvangen wordt is dit een ervaring om nooit te vergeten! En zeg nou zelf, hoe vaak krijg je de kans om in een ruimte vol met supercars van ruim 1 miljoen euro per stuk te staan?

Het enige nadeel aan de tour is dat het nemen van foto’s in de fabriek en de productie locatie zelf niet is toegestaan. In de showroom en buiten op het terrein van Pagani plus de openbare weg is het wel toegestaan om foto’s te nemen. Dit is niet omdat ze bij Pagani iets te verbergen hebben, maar omdat er in het verleden klachten zijn gekomen van klanten die op internet of social media hun auto zagen langskomen nog voordat zij zelf hun peperdure auto in levende lijve hadden gezien. Dit is ook de reden dat je vaak videos op Youtube ziet in zwart wit om te voorkomen dat de kleuren van de auto’s al zichtbaar zijn.

De nieuwe locatie van de Pagani fabriek in Italie

Rondleiding door de Pagani fabriek

Tijdens de rondleiding van ongeveer een uur door de fabriek krijg je een uniek kijkje achter de schermen van Pagani en krijg je de assemblagelijn te zien waar de peperdure Huayra BC, Huayra Roadster en de Utopia worden gebouwd en waar oude Pagani Zonda’s omgebouwd worden tot unieke one-off exemplaren op basis van de wensen en eisen van vermogende klanten. Ook zijn er regelmatig oudere Pagani modellen te vinden die hersteld worden van schade of naar de fabriek zijn gebracht voor periodiek onderhoud. Er staan ook enkele van Horacio Pagani’s persoonlijke Pagani’s en andere auto’s.

Gemiddeld kun je rekenen op zo’n 15 tot 20 verschillende Pagani modellen in de fabriekshal die in allerlei fases te bewonderen zijn. Zo zijn er Pagani’s waarvan alleen nog het chassis te zien is, maar er staan ook diverse Pagani’s die zo goed als klaar zijn om afgeleverd te worden. Daarnaast staan er gemiddeld nog rond de 10 Pagani’s in het naastgelegen museum gedeelte die te bewonderen zijn. Het is het slim om voor en/of na je bezoek aan Pagani nog even voor de poorten van de fabriek te wachten, als je geluk hebt rijdt er een Pagani de fabriekspoort in of uit voor een testrondje met één van de testrijders van het merk.

De Pagani fabriek in Italie bezoeken

Tijdens de rondleiding kom je eerst langs en rijtje iconische Pagani modellen zoals de eerste Pagani Zonda, een Huayra R en enkele prototypes van de Huayra en de Utopia. De gids vertelt een kort verhaal over de historie van het merk, info over de eerder gebouwde modellen en over het leven van oprichter Horacio Pagani.

Daarna gaat de tour door naar de afdeling waar het interieur van de sportwagens in elkaar wordt gezet. Via de trap ga je naar de bovenverdieping waar de koolstofvezel carrosseriedelen gemaakt worden. Op deze locatie worden vrijwel alle de carbon onderdelen van de Pagani’s met de hand geproduceerd. Hier volgt een uitgebreid verhaal over de diverse carbon materialen die gebruikt worden tijdens de bouw van de Zonda, de Huayra en Utopia modellen. Vaak krijg je ook nog de kans om enkele carbon onderdelen vast te houden en verstel te staan van het lichte gewicht van dit materiaal. Na deze ruimte gaat de rondleiding door naar de ruimte waar de ovens staan waarin het carbon wordt gebakken.

Ook wordt een bezoek gebracht aan een minder leuke afdeling, de afdeling waar Pagani’s staan die een ongeluk hebben gehad of schade hebben opgelopen. Tot slot brengt de gids je langs de assemblagelijn waar de carbon onderdelen gemonteerd worden op de monocoque en waar het interieur in de auto’s gezet wordt. Hier staan diverse Utopia modellen op een rij die in verschillende bouwfases zitten.

De Pagani Huayra BC gespot bij de Pagani fabriek

De oude fabriek van Pagani

Lange tijd heeft Pagani haar auto’s gebouwd in een klein gebouw aan de Via dell’Artigianato in San Cesario sul Panaro. Het oude gebouw van de sportwagenbouwer is zo onopvallend dat je er al snel voorbij zult rijden, slechts een klein bord aan de gevel met het logo van Pagani verraadt dat achter het hoge hek lange tijd exclusieve Zonda en Huayra modellen werden gebouwd voor een selecte groep vermogende klanten. Dat dit een volwassen autofabriek was met klanten over de hele wereld zou je er aan de buitenkant niet zo snel aan af zien, want veel groter dan een gemiddelde dorpsgarage is het gebouw niet.

In 2016 is een groot deel van Pagani verhuisd naar het nieuwe moderne pand op enkele honderden meters van de oude locatie. Deze uitbreiding was hard nodig omdat Pagani zo hard groeide dat de locatie te klein was om alle modellen te bouwen. In de nieuwe locatie zijn onder andere de productie van de carbon onderdelen, het onderhoud van bestaande modellen en de productielijn van de Huayra gehuisvest. Na de verhuizing naar het nieuwe pand bleef alleen het kantoor van Horacio Pagani en de research en development afdeling achter in de oude locatie.

De Pagani fabriek in Italie bezoeken

Wie bij de oude locatie door het hek gaat en richting de voordeur loopt van het kleine bedrijfspand ziet al snel één of twee Pagani’s in de showroom staan. Als je geluk hebt staan ook buiten naast de ingang nog een Pagani model klaar om getest te worden op de openbare weg door de testrijders van Pagani of spot je de Porsche 918 van Horacio Pagani in een schitterende blauwe kleur. Als je meer Pagani’s wilt zien moet je naar de nieuwe fabriek waar ook het museum van Pagani, Museo Pagani Automobili is gevestigd.

Dankzij de nieuwe locatie is de jaarproductie opgeschroefd van 20 auto per jaar naar +/- 50 auto’s per jaar. Meer dan 50 wil het merk niet maken om de exclusiviteit van het product te waarborgen. Met name doordat de Huayra en Utopia zijn goedgekeurd voor de Amerikaanse markt is de verkoop van het nieuwste model van Pagani flink gestegen. Amerika is momenteel zelfs de belangrijkste afzetmarkt van het merk, op de voet gevolgd door Azië. van de Huayra BC, waar er slechts 25 van worden geproduceerd, is maar liefst 60% aan vermogende klanten in de Verenigde Staten verkocht. Veel van deze klanten hadden al één of meerdere Pagani’s in hun garage staan.

Het Pagani museum in Italie bezoeken
Copyright image: Pagani S.P.A.

Het Pagani museum – Museo Pagani Automobili

Direct naast de Pagani fabriek bevindt zich het Pagani Museum, officieel het Horacio Pagani Museo. Ondanks dat het museum niet bijzonder groot is, is het museum een echte must om te bezoeken voor autoliefhebbers. Nergens ter wereld staat er zoveel peperdure Pagani’s onder één dak als hier.

Het museum is volledig gewijd aan de geschiedenis en het erfgoed van het merk. In het museum staat ongeveer 10 iconische modellen van het Italiaanse supercar merk samen met prototypes, schaalmodellen en unieke kunstobjecten die de evolutie van Pagani laten zien. Het museum biedt ook een blik op de creatieve processen van Horacio Pagani, inclusief schetsen, ontwerpen en technische innovaties die hebben geleid tot de creatie van enkele van de meest indrukwekkende voertuigen ter wereld.

Het unieke aan het Pagani-museum is dat bezoekers de kans krijgen om heel dichtbij auto’s te komen die normaal alleen in tijdschriften of op het circuit te bewonderen zijn. De voertuigen zijn niet afgeschermd met relingen, waardoor je zonder obstakels de verbluffende details van een Zonda Cinque of de futuristische vormen van de Huayra Roadster kunt bewonderen.

Collectie van het Museo Pagani Automobili

De collectie in het museum wisselt regelmatig maar meestal staan er modellen van de  Huayra, Zonda, Zonda Revolucion, Zonda F, Zonda Cinque en de Utopia. Daarnaast heeft ook de eerste formule 3 auto die Horacio gebouwd heeft zal een vaste plek in het museum, De unieke Pagani Zonda R Evolution Barchetta, de persoonlijke auto van Horacio Pagani, heeft ook een vaste plek in het museum. Als je geluk hebt staat er ook een peperdure Huayra BC of Utopia Roadster in de showroom te blinken die klaar is voor aflevering aan een vermogende klant.

En natuurlijk staat ook de Pagani Zonda met chassisnummer 2 in het Pagani museum. Deze Zonda, die luistert naar de naam “La Nonna” (Italiaans voor grootmoeder), is de ontwikkelingsauto’s geweest van alle Zonda versies en heeft meer dan 1 miljoen kilometers gereden. Het model is voor Horacio Pagani zijn 60e verjaardag compleet gerenoveerd en voorzien van een nieuwe laag verf en onderdelen en schitterend nu in het museum van Pagani.

Tickets voor het Pagani Museum

De tickets voor het Pagani Museum kosten 18 euro voor volwassenen, een ticket voor kinderen van 12 tot 18 jaar kost 15 euro en kinderen onder de 12 jaar mogen gratis naar binnen bij het museum. Kinderen onder de 18 jaar mogen alleen onder begeleiding van een volwassene naar binnen. Een audiotour is inbegrepen bij de prijs van het ticket.

Als je kiest voor de tour door het Pagani Atelier eindig je in het museum en is het niet nodig om losse tickets te kopen voor het Pagani museum. Het is niet nodig om vooraf te reserveren voor het Pagani museum, de tickets voor het museum zijn ter plaatse te koop bij de kassa.

Visiting the Pagani Factory in Italy

Pagani Atelier Tour reserveren

Zoals hierboven al vermeld is het mogelijk om de fabriek van Pagani te bezoeken via een Pagani Atelier Tour. Je kan echter niet zomaar ter plekke beslissen dat je een tour door de fabriek wilt gaan doen, je moet de tour vooraf reserveren via de website van Pagani. Er zijn per dag slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar en de tour wordt normaal gesproken maar één keer per dag georganiseerd dus het is aan te raden om je tour door de fabriek op tijd te reserveren. Zo voorkom je dat de tour niet beschikbaar is op de dag dat je in de buurt van Pagani bent.

De Pagani Factory Tour is te reserveren via deze pagina op de website van Pagani. De tours door de fabriek van Pagani worden georganiseerd van maandag tot vrijdag en op zaterdagochtend op wisselende tijdstippen. Sommige dagen zijn er geen tours mogelijk omdat er bijvoorbeeld potentiële klanten aanwezig zijn in het pand.

De kosten voor de fabriekstour bij Pagani inclusief het Pagani Museum bedragen 60 euro per persoon, kinderen tussen de 13 en 18 jaar betalen 25 euro en kinderen onder de 12 jaar mogen gratis mee met de tour. In verband met de veiligheid mogen kinderen onder de 3 jaar niet mee met de tour door de fabriek. De rondleiding wordt in het Engels en Italiaans gegeven.

Waar ligt de Pagani fabriek in Italië?

De Pagani fabriek en het Pagani museum liggen in het pittoreske dorp San Cesario sul Panaro, niet ver van Modena. Vanuit Modena doe je er met de auto ongeveer 25 minuten over om naar de Pagani fabriek te rijden. Het Ferrari Museum in Maranello ligt op ongeveer 30 minuten rijden.

Het Pagani museum is dagelijks van 9.30 tot 17.00 uur, met uitzondering van 24 december tot 6 januari. De openingstijden kunnen wisselen, kijk daarom altijd op de website van Pagani voor de meest actuele openingstijden. Voor de ingang van het museum zijn op straat voldoende gratis parkeerplaatsen beschikbaar. Omdat je op een industrieterrein parkeert wordt het aangeraden om geen waardevolle spullen in je auto achter te laten.

Oude locatie van Pagani (carbon fabricage en werkplaats)

Pagani museum en de Pagani fabriek (assemblagelijn van de Huayra en Utopia)

Copyright header image: ANDRES CANET / Shutterstock.com

Tags

Boek je excursies en tickets online

Hotel in Maranello boeken?

 
Powered bij Booking.com