Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Autodromo Enzo e Dino Ferrari (Imola)

Ten zuidoosten van Bologna, verscholen in de bossen langs de rivier de Santerno ligt het circuit Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Het circuit van Imola is vernoemd naar Enzo Ferrari, de oprichter van het beroemde sportwagen merk Ferrari en naar de op jonge leeftijd overleden zoon van Enzo, Dino Ferrari. Vanuit Maranello is het ongeveer 1 uur en 15 minuten rijden naar het circuit van Imola.

Tot en met 2006 was het circuit jaarlijks het decor van het formule 1 circus tijdens de grand prix van San Marino. Ondanks het verliezen van de formule 1 race biedt het Italiaanse circuit nog genoeg spektakel voor zijn toeschouwers. Onder andere het Europese FIA WEC kampioenschap en de FIM Superbike klasse zijn jaarlijks te gast op het Italiaanse circuit. ijk voor de actuele agenda van het Autodromo Enzo e Dino Ferrari circuit op de website van het circuit.

Aryton Senna
Het Autodromo di Imola is onlosmakelijk verbonden met de Braziliaanse autocoureur Artyon Senna, ook wel bekend als één van de grootste coureurs die ooit geleefd heeft. Die connectie heeft alles te maken met een inktzwarte bladzijde uit de geschiedenis van het circuit en van de gehele autosport. Op zondagmiddag om 14:17 uur verongelukte Artyon Senna in de beruchte Tamburello-bocht en verloor hierbij het leven.

Vlakbij de originele locatie van de Tamburello bocht waar Senna om het leven kwam is een monument te vinden waar tot op de dag van vandaag autosport fans nog steeds regelmatig bleomen neerleggen.

Een inktzwart weekend op het circuit van Imola

Het eerste weekend van mei 1994 was de formule 1 te gast op Imola voor de Grand Prix van San Marino waarbij Artyon Senna op zondagmiddag klokslag twee uur van pole position van start ging. Het weekend werd voordat de lichten op groen sprongen overschaduwd door een dodelijk ongeluk op de zaterdag. De Oostenrijkse coureur Roland Ratzenberger verongelukte tijdens de kwalificatie toen hij van de baan raakte door een beschadigde voorvleugel.

In plaats van naar binnen te gaan om zijn voorvleugel te wisselen reedt de coureur door. Nadat hij door de snelle Tamburello bocht reed en vlak voor de ‘Villeneuve Curva’ was brak de voorvleugel van zijn Simtek af. De voorvleugel belandde onder de wagen waardoor alle grip verdween en Ratzenberger crashte, met maar liefst 314,9 kilometer per uur knalde Ratzenberger in de betonnen muur. Hierbij brak de Oostenrijkse coureur zijn nek en kreeg een schedelbasisfractuur.

Ondanks de reanimatie, die live werd uitgezonden, overleed Ratzenberger onderweg naar het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het ongeluk van Roland Ratzenberger was het eerste fatale ongeluk in de formule 1 sinds 1986 toen Elio de Angelis dodelijk verongelukte.

Rubens Barichello
De dag ervoor, tijdens de vrije trainingen op vrijdag crashte de Braziliaanse coureur Rubens Barrichello zeer zwaar en verloor na de crash het bewustzijn. Doordat zijn tong zijn luchtpijp blokkeerde verkeerde Barrichello enige tijd in levensgevaar maar door het snelle handelen van de toegesnelde formule 1 arts professor Watkins kon de Braziliaan het ongeluk na vertellen.

De race op zondag
Ondanks het dodelijke ongeluk van Ratzenberger nog geen 24 uur eerder gingen de coureurs toch van start op de zondagmiddag. Wat de coureurs op dat moment nog niet wisten was dat de grote prijs van San Marino van 1994 achteraf één van de meest rampzalige raceweekenden uit de autosport geschiedenis zou worden door de gebeurtenis die even later die middag zou plaatsvinden.

Artyon Senna mocht dankzij zijn snelste ronde op de zaterdagmiddag de grand prix van San Marino in zijn Williams pole position starten. Toen de lichten op groen sprongen bleef JJ Lehto met zijn Benetton stilstaan waardoor Pedro Lamy hem niet meer kon ontwijken en vol achterop reed. De klap was zo hard dat onderdelen van beide wagens over het hek vlogen en negen toeschouwers gewond raakte. Door deze klap kwam de safety car op de baan om het opruimen van de brokstukken veilig te laten verlopen.

Nadat de brokstukken van de crash op het rechte stuk waren opgeruimd vervolgde de coureurs door middel van een rollende start de race. Senna reed op kop en stuurde zijn Williams als eerste de hoge snelheidsbocht Tamburello in. Door een mogelijke oneffenheid in het wegdek of een gebroken stuurkolom verloor de auto alle grip en reed met hoge snelheid rechtdoor om met een zware klapper tegen de betonnen muur tot stilstand te komen.

Direct na het zoveelste zware ongeluk van dat weekend werd de race stopgezet door middel van de rode vlag en snelden de hulpdiensten naar het wrak om hulp te bieden aan Senna. Formule 1 dokter Sid Watkins vocht voor het leven van Senna terwijl de wereld live kon meekijken doordat de camera’s gewoon door bleven draaien.

Alle wagens reden ondertussen naar de pits om de herstart af te wachten, het team van Larrousse stuurde zijn rijder Érik Comas echter te vroeg terug de baan op wat opnieuw tot enkele gevaarlijke situaties leidde toen hij bijna in aanrijding kwam met de hulpdiensten in de Tamburello bocht. De coureur was door het zien van de plaats van het ongeval en het bijna ongeluk zo in shock dat hij onmiddellijk besloot om niet meer van start te gaan bij de herstart.

Ondertussen begon het duidelijk te worden dat de situatie van Senna levensbedreigend was en de Braziliaanse coureur werd dan ook vrij snel na de crash met hoge spoed met een helicopter overgevlogen naar het Maggiori Hospitaal in Bologna overgevlogen.

37 minuten na de zware crash van Artyon Senna werd de race herstart. Het race weekend wat inmiddels zwaar overschaduwd was door de vele ongelukken kreeg nog een klap te voorduren nadat tien ronden voor het einde het wiel van Michele Alboreto’s auto los kwam in de pitslaan en twee monteurs Ferrari en Lotus gewond raakte. Uiteindelijk wist Schumacher de race te winnen met achter hem Nicola Larini en Mikka Häkkinen. Op het podium was er echter weinig vreugde omdat nog steeds niet duidelijk was hoe de situatie van Senna was.

Twee uur en twintig minuten nadat Schumacher de race op zijn naam wist te zetten kwam het nieuws waar iedereen al voor vreesde, Artyon Senna was dood verklaard. Het tijdstip van overlijden werd echter vastgesteld op 14:17 uur, het tijdstip van de crash wat betekend dat Senna direct na de klap al dood was. De uiteindelijke doodsoorzaak was een stuk van de wielophanging die door de helm van Senna gevlogen was. Triest detail is dat in de cockpit van de auto van Senna een Oostenrijkse vlag werd gevonden waarmee hij aan het einde van de race hulde had willen brengen aan de op zaterdag overleden coureur Roland Ratzenberger.

Na de dodelijke ongelukken van Ratzenberger en Senna werd het circuit op diverse punten aangepast waardoor het een stuk trager werd. Ook werd het ontwerp van de formule 1 auto’s aangepast om de coureurs meer veiligheid te bieden bij ongelukken. Met succes want sinds de dood van Senna en Ratzenberger zijn er tot en met het noodlottige ongeval van Jules Bianchi tijdens de grand prix van Japan op Suzuki in 2014 geen dodelijke ongelukken meer geweest in de hoogste klasse van de autosport.

Tags

Boek je excursies en tickets online

Hotel in Maranello boeken?

 
Powered bij Booking.com