Ferrari is één van de weinige autofabrikanten welke over een eigen testcircuit beschikt waarop het merk naast het testen van zijn auto ook veel klanten en journalisten rond laat rijden. Het Fiorano circuit is gelegen in de “achtertuin” van het merk vlakbij de fabriek. Het gebouw van Scuderia Ferrari, de autosport / formule 1 tak van Ferrari is zelfs direct aan het circuit gelegen en heeft zelfs een eigen ingang op het circuit.

Vrijwel ieder model van de afgelopen 20 jaar is grotendeels ontwikkeld op dit circuit en totdat het testverbod enkele jaren geleden werd ingesteld in de formule 1 werd Maranello regelmatig opgeschrikt door het geluid van een formule 1 bolide die op volle snelheid aan het testen was op Fiorano.

Vandaag de dag is de kans een stuk kleiner geworden dat je een formule 1 wagen zult spotten op Fiorano maar de kans dat je een Ferrari over het circuit ziet rijden is nog wel aanwezig. Regelmatig worden de nieuwste modellen getest op het circuit, danwel voor de ontwikkeling van een nieuw model, danwel voor journalisten of klanten. Wie heel veel geluk heeft treft een oudere formule 1 auto van de Corse Clienti, een Le Mans wagen of een auto uit het XX programma aan welke getest wordt op het circuit.

Een groot deel van het circuit is inmiddels goed afgeschermd voor pottenkijkers wat het spotten een stuk moeilijker maakt. VOoral het gedeelte van het circuit wat grenst aan de omliggende woningen is voorzien van grote stukken gaas wat het zicht op het circuit een stuk lastiger maakt. Maar gelukkig zijn er altijd nog een aantal plekken in het hek te vinden waar enkele gaten zitten en je kunt zien wat er op het circuit rijdt. Ook kan je op het viaduct van de SP3 weg gaan staan vanwaar je een breed uitzicht hebt over een groot deel van het circuit.

In februari 2006 bracht Ferrari een ode aan hun eigen circuit door de Ferrari 599 GTB Fiorano, de opvolger van de Ferrari 575 Maranello, te vernoemen naar het circuit.

fiorano-track-ferrari

Geschiedenis
Het Fiorano circuit is gebouwd in 1972 en was oorspronkelijk 8.4 meter breed en 3000 meter lang. In 1992 werd het circuit uitgebreid met een chicane en nam de totale lengte toe tot 3021 meter. In 1996 kreeg het verouderde circuit een flinke renovatie en werden er een aantal bochten gewijzigd waardoor de totale lengte afnam met een kleine 24 meter.

Het circuit heeft een mengelmoes van verschillende soorten bochten, van ruim en lang tot kort en scherp, zo is Ferrari in staat om verschillende typen circuits en bochten van bekende formule 1 circuits na te bootsen. Verder is het circuit uitgerust met een groot aantal sensoren en verschillende typen asfalt waar men in staat is om de banden te testen.

Midden in het circuit staat het oude huis van Enzo Ferrari, de oprichter van het beroemde merk met het steigerende paard. Enzo zat hier vaak in de tuin om te luisteren naar het formule 1 wagens terwijl ze aan het testen waren op het circuit. Men zegt dat Enzo het circuit speciaal heeft laten bouwen vlakbij de fabriek zodat hij kon genieten van zijn auto’s en hun geluid zonder lastig te worden gevallen door de pers of andere formule 1 wagens van andere teams.