Pagani Automobili is een merk dat de harten van veel autoliefhebbers sneller doet kloppen. Geen enkel ander automerk heeft het voor elkaar weten te boksen om zo groot en geliefd te worden bij mensen over de hele wereld in zo’n korte tijd.

Het merk is opgericht door Horacio Pagani, wiens droom het was om een echte supercar te bouwen gemaakt van superlichte carbon materiaal. Al in 1988, toen hij nog bij Lamborghini werkte, was Horacio al bezig met het maken van schetsen van zijn eigen supercar. In 1992 was het eerste prototype eindelijk een feit en kon hij het in 1993 gaan testen in de windtunnel van het raceteam van Dallara. Kort daarna kwam Horacio in contact met Mercedes-Benz dankij zijn goede vriend en oud Formule 1 coureur Juan Manuel Fangio. Mercedes-Benz zag het potentieel in de auto en ging in 1994 akkoord met het leveren van de V12 motor voor Horacio Pagani zijn sportwagen.

Na jaren van testen en schetsen was het in 1999 dan eindelijk zover en kreeg Horacio de goedkeuring voor zijn eerste echte supercar, de Pagani Zonda C12. De C in de naam staat voor Cristina, de vrouw van Horacio Pagani. In eerste instantie zou het model C8 the “Fangio F1″ gaan heten maar uit respect voor Juan Manuel Fangio, die in 1995 overleed heeft Horacio de naam gewijzigd naar C12. De auto werd op de Autosalon van Genève gepresenteerd en de reacties waren lovend, er waren zelfs al meerdere vermogende autoliefhebbers die op de salon van Genève hun handtekening onder het koopcontract hadden gezet.
De Pagani Huayra BC gespot bij de Pagani fabriek

De Pagani fabriek
De fabriek van Pagani Automobili is gelegen op een klein industrieterrein in de Italiaanse plaats San Cesario Sul Panaro, midden in de beroemde “Supercar Valley” regio vlakbij Modena. Die benaming dankt het gebied aan de vele sportwagenbouwers in de regio die de meest begerenswaardige automobielen ter wereld ontwerpen en bouwen. Zo liggen Ferrari, Maserati en Lamborghini op een steenworp afstand van de fabriek van Pagani.

Het gebouw van de sportwagenbouwer is zo onopvallend dat je er al snel voorbij zult rijden, slechts een klein bord aan de gevel met het logo van Pagani verraadt dat achter het hoge hek de exclusieve Zonda en Huayra modellen worden gebouwd voor een selecte groep vermogende klanten. Dat dit een volwassen autofabriek is met klanten over de hele wereld zou je er aan de buitenkant niet zo snel aan af zien, want veel groter dan een gemiddelde dorpsgarage is het gebouw niet. Toch worden er binnen de meest exclusieve auto’s onder het toeziend oog van Horacio Pagani, eigenaar van het merk en ontwerpen van de auto’s, geassembleerd.
Pagani Factory Tour in Italy - Pagani Zonda Cinque

Daar komt overigens binnenkort verandering in want op enkele honderden meters van de huidige fabriek is Pagani bezig met de bouw van de nieuwe fabriek waarin de productielijn van de Huayra zal worden gehuisvest en waarmee de jaarproductie kan worden opgeschroefd van 20 auto per jaar naar +/- 50 auto’s per jaar. Door het gebrek aan ruimte in de fabriek is de productielijn van de Huayra momenteel al ondergebracht in een opgeknapt fabriekspand naast de bouwplaats van de nieuwe fabriek. In de “oude” fabriek worden nu enkel nog de carbon onderdelen van de Pagani modellen gefabriceerd en krijgen oudere Pagani’s hun onderhoudsbeurten.

Wie door het hek gaat en richting de voordeur loopt van het kleine bedrijfspand ziet al snel één of twee Pagani’s in de showroom staan. Als je geluk hebt staan ook buiten naast de ingang nog een Pagani model klaar om getest te worden op de openbare weg door de testrijders van Pagani of spot je de Porsche 918 van Horacio Pagani in een schitterende blauwe kleur.

In tegenstelling tot veel autofabrikanten is het bij Pagani Automobili geen probleem om de fabriek te bezoeken, dit dient wel vooraf via internet aangevraagd te worden dmv een “Factory Tour”. Bij de rondleiding krijg je naast de oude locatie waar de carbon onderdelen worden gemaakt ook de nieuwe locatie te zien waar de standaard Huayra’s en de exclusieve 25 Huayra BC’s worden geassembleerd.
Visiting the Pagani Factory in Italy

Op deze manier krijg je de kans om de geboorte van een Pagani supercar van heel dichtbij mee te maken. Dankzij de open en vriendelijke manier waarop je ontvangen wordt is dit een ervaring om nooit te vergeten! En zeg nou zelf, hoe vaak krijg je de kans om in een ruimte vol met supercars van ruim 1 miljoen euro per stuk te staan?

Het enige nadeel aan de tour is dat het nemen van foto’s in de fabriek en de productie locatie zelf niet is toegestaan. In de showroom en buiten op het terrein van Pagani plus de openbare weg is het wel toegestaan om foto’s te nemen. Dit is niet omdat ze bij Pagani iets te verbergen hebben, maar omdat er in het verleden diverse klachten zijn gekomen van klanten die op internet hun auto zagen langskomen nog voordat zij zelf de auto in levende lijve hadden gezien.
De nieuwe locatie van de Pagani fabriek in Italie

Nieuwe locatie

In juli 2016 zal de volledige productie van Pagani verhuisd worden naar de nieuwe locatie even verderop het industrieterrein en blijft alleen het kantoor van Horacio Pagani en de research en development afdeling achter in de oude locatie. Dankzij de nieuwe productielocatie kan Pagani zijn jaarproductie opschroeven tot ongeveer 50 auto’s per jaar. Meer dan 50 wil het merk niet maken om de exclusiviteit van het product te waarborgen. Met name doordat de Huayra is goedgekeurd voor de Amerikaanse markt is de verkoop van het nieuwste model van Pagani flink gestegen. Amerika is momenteel zelfs de belangrijkste afzetmarkt van het merk, op de voet gevolgd door Azië.

Naast de productielocatie is er in het nieuwe pand ook ruimte voor een museum / showroom. In het museum is ruimte voor ongeveer 11 modellen van het jonge Italiaanse supercar merk. Je kunt onder andere een aantal modellen van de Huayra en Zonda verwachten maar ook de eerste formule 3 auto die Horacio gebouwd heeft zal een vaste plek krijgen in het museum. En natuurlijk staat de Pagani Zonda met chassisnummer 2 in het nieuwe museum. Deze Zonda, die luistert naar de naam “La Nonna” (Italiaans voor grootmoeder), is de ontwikkelingsauto’s geweest van alle Zonda versies en heeft meer dan 1 miljoen kilometers gereden. Onlangs is het model voor Horacio Pagani zijn 60e verjaardag compleet gerenoveerd en voorzien van een nieuwe laag verf en onderdelen.
De Pagani fabriek in Italie bezoeken

De Pagani Factory Tour

De rondleiding in de fabriek van Pagani begint in de showroom met een kort verhaal over de historie van het merk, info over de eerder gebouwde modellen en over het leven van oprichter Horacio Pagani. Na een korte tour door de kleine showroom gaat de spiegeldeur open en gaat de rondleiding verder naar de locatie waar de carbon onderdelen van de Pagani’s met de hand worden geproduceerd. Hier volgt een uitgebreid verhaal over de diverse carbon materialen die gebruikt worden tijdens de bouw van de Zonda en de Huayra’ modellen. Vaak krijg je ook nog de kans om enkele carbon onderdelen vast te houden en verstel te staan van het lichte gewicht van dit materiaal.

Na deze ruimte gaat de rondleiding door naar de ruimte waar de ovens staan waarin het carbon wordt gebakken. In deze ruimte staan ook enkele bruggen waar oudere Pagani modellen onderhoudsbeurten kunnen krijgen. Na de rondleiding in de oude locatie moet je met je eigen vervoer naar de nieuwe locatie even verderop het industrieterrein reizen, een ritje van nog geen 4 minuten. In deze nieuwe locatie kunnen maximaal 7 normale Huayra’s of de nieuwe Huayra BC van ruim 2,5 miljoen euro tegelijkertijd worden geproduceerd. Vaak zijn in deze hal ook nog enkele Pagani’s te vinden die klaar zijn voor hun testritten voordat ze verzonden worden naar hun gelukkige en gefortuneerde eigenaren over de wereld.
De Pagani fabriek in Italie bezoeken

Een bezoek brengen aan de fabriek van Pagani is mogelijk, het is wel noodzakelijk dat je vooraf via de website reserveert. Dit dien je minimaal 3 dagen van te voren te doen omdat het enige tijd kan duren voordat je een bevestiging ontvangt. Indien er (potentiële) klanten aanwezig zijn in het pand is een fabriekstour niet mogelijk en dient er gewacht te worden tot de klant(en) het pand heeft verlaten.

De Pagani Factory Tour is te reserveren via deze pagina op de website van Pagani. De kosten voor de fabriekstour bij Pagani bedragen 35 euro per persoon. De rondleiding kan in het Engels, Italiaans of Spaans worden gegeven. Let erop dat je een bevestiging van je reservering ontvangt, zonder deze bevestiging kun je namelijk niet deelnemen aan de tour en is je reservering niet gegarandeerd.

Wil je alleen toegang tot de nieuwe showroom van Pagani en heb je geen reservering? Dan betaal je 15 euro per persoon. De showroom is dagelijks geopend van maandag tot en met vrijdag van 10:00 uur tot 12:30 uur en van 14:30 uur tot 17:00 uur.

Wil je meer over de Pagani fabriek lezen? Klik dan hier voor het volledige en uitgebreide verslag van mijn bezoek aan Pagani van maart 2014.

Visiting the Pagani Factory in Italy

Adresgegevens

Pagani Automobili S.p.A.
Via dell’Artigianato, 5
Vill. La Graziosa
41018 San Cesario sul Panaro (MO)

Oude locatie (showroom, carbon fabricage en werkplaats)

Nieuwe locatie (assemblagelijn van de Huayra)

Routebeschrijving oude locatie naar de nieuwe locatie van Pagani.