Op loopafstand van het Museo Casa Enzo Ferrari, aan de Viale Ciro Menotti in Modena ligt de fabriek van Maserati waar het merk sinds 1940 zijn bolide’s produceert.

Wie Modena bezoekt hoeft niet lang te zoeken naar de fabriek van Maserati. Dankzij de hoge toren met op het dak het bekende “Trident” logo is de fabriek al van flinke afstand te zien. Wie dichterbij komt ziet een groot en modern gebouw met een hoop glas maar gelukkig is ook de oude fabriek met zijn bekende rode stenen bewaard gebleven, hetzij verscholen achter de moderne gebouwen van de in 1999 gebouwde productielocatie.

Helaas is het niet mogelijk om de fabriek en de productielijn waar de Maserati’s worden geproduceerd te bezoeken, de fabriek is namelijk alleen te bezichtigen op uitnodiging. Maar niet getreurd, er is nog genoeg te zien! Zo heeft de fabriek een kleine showroom / museum / fanshop waar je gratis naar binnen kunt en waar de nodige moderne en klassieke Maserati’s zijn te bewonderen samen met diverse onderdelen en foto’s. Ook kan je een tijdje gaan posten bij de rotonde voor de fabriek of 1 van de uitgangen om nieuwe Maserati’s te spotten die hun laatste test krijgen op de openbare weg alvorens de Maserati’s naar de klanten wereldwijd worden gestuurd.

Ondanks dat een deel van de productie van Maserati is verplaatst naar de supermoderne fabriek in Turijn rollen er in Modena nog de nodige modellen van de band. Naast de GranCabrio en de GranTurismo rollen er sinds kort ook Alfa Romeo’s van de band in Modena. Door zijn sportieve karakter en carbon onderdelen heeft zustermerk Alfa Romeo ervoor gekozen om zijn 4C in Modena bij Maserati te gaan produceren.

Naast de huidige modellen worden ook de toekomstige Maserati modellen aan de Viale Ciro Menotti ontwikkeld en getest. Kijk daarom niet raar op als je een zwaar gecamoufleerde auto de poort uit ziet rijden, dat is hoogstwaarschijnlijk het nieuwe Maserati model die de nodige testen ondergaat voordat hij aan het grote plubliek getoond kan worden.

 

Historie van de fabriek
Nadat de zes gebroeders Maserati (Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto) het merk Maserati in 1914 oprichtte richte het bedrijf zich in eerste instantie op de productie van bougies en bobines. In 1926 werd de eerste zelf gebouwde raceauto, de Tipo 26, gepresenteerd in de Targa Florio. Na een lange periode in Bologna besloot het merk in 1940 de overstap te maken naar de stad Modena waar ze vervolgens niet meer weggingen.

Na een periode van teruglopende verkopen en nadat het merk op het rand van de afgrond stond besloot Ferrari het merk te hulp te schieten en nam het merk Maserati in 1999 over wat het merk geen windeieren heeft gelegd. Ferrari gaf het merk direct een enorme kapitaal injectie en de oude fabriek uit 1940 werd vervangen door een compleet nieuw gebouw. In 2001 besloot Ferrari ook de verouderde apparatuur de deur uit te doen en kreeg de fabriek een flinke upgrade in de vorm van moderne apparatuur. Het modellen gamma werd flink uitgebreid en de verkopen namen toe en tonen nog steeds een flinke groei.