Het Italiaanse automerk Ferrari is opgericht in 1929 door Enzo Ferrari. In eerste instantie was het een raceteam wat onder de naam Scuderia Ferrari deelnam aan diverse races met auto’s van Alfa Romeo’s. In feite was het team van Enzo een zusterteam Alfa Corso team en toen in 1933 Alfa besloot om te stoppen met de racetak besloot Enzo de boel over te nemen en produceerde met succes in eigen huis de Alfa’s.

Toen Enzo Ferrari in 1939 een zakelijk conflict kreeg met Alfa Romeo directeur Ugo Gobbato wilde Enzo volledig zelfstandig verder zonder Alfa Romeo’s. Enzo vertrok met de voorwaarde dat hij voor de komende vier jaar de naam Ferrari niet mocht verbinden aan zijn eigen renstal of racewagens. Hierdoor besloot Enzo zijn eigen merk op te richten onder de naam Auto Avio Costruzioni. Het eerste model uit de stal van Auto Avio was de Tipo 815 die in 1940 het levenslicht zag. In feite kan dit model gezien worden als de eerste echte Ferrari, hetzij niet onder de naam van Ferrari.
Ferrari fabriek in Maranello

Gedurende de tweede wereldoorlog verhuisde Enzo zijn fabriek van de grote stad Modena naar het kleine dorp Maranello op een kleine 20 kilometer buiten Modena. Door de tweede wereldoorlog lag de productie van auto’s enkele jaren stil. Na het einde van de oorlog kon Enzo de eerste echte Ferrari produceren die de naam Ferrari mocht dragen, op 2 maart 1947 presenteerde Enzo dan ook vol trots de Ferrari 125 S.

In 1949 werden de eerste grote successen in de autosport behaald door het Scuderia Ferrari team. In dat jaar wisten de coureurs van Ferrari te winnen en de beroemde races van de 24 uur van Le Mans en de Mille Miglia. In 1951, slechts 1 jaar na de oprichting van de formule 1 wist Ferrari zijn eerste overwinning te boeken in de hoogste klasse van de autosport. Het jaar daarop wist het team zelfs de wereldtitel binnen te slepen met Alberto Ascari.

In 1949 werd de eerste productie Ferrari geproduceerd, de Ferrari 166 Inter. In de eerste jaren van Ferrari waren de productieauto’s vooral bedoeld om de racetak van Scuderia Ferrari te financieren. In de jaren daarop volgde nog vele schitterende modellen die vandaag de dag zijn uitgegroeid tot ware klassiekers met een prijskaartje van ver boven de 1 miljoen euro. Uitschieters zijn de Ferrari 250 GTO en de Ferrari 250 California spider die recent van eigenaar zijn gewisseld voor bedragen van rond de 15 miljoen euro voor de California Spider en de 250 GTO gaat regelmatig naar prijzen van boven de 20 miljoen euro op de bekende auto veilingen.
Ferrari formule 1 - Michael Schumacher

Ferrari en de formule 1

Sinds de oprichting van de formule 1 in 1950 is Ferrari van de partij, het is zelfs de enige constructeur die er vanaf het begin bij is. In 1951 wist Ferrari de eerste race te winnen met de coureur José Froilán González. Het jaar hierna werd het team voor het eerst in de geschiedenis van het merk Ferrari wereldkampioen met Alberto Ascari. Tot en met de dag van vandaag is Ferrari recordhouder met het hoogste aantal constructeurstitels, zestien in totaal. Grootheden als Michael Schumacher, Kimi Räikkönen , Niki Lauda en John Surtees wisten een titel binnen te slepen voor het Italiaanse merk. Schumacher wist de wereldtitel zelfs vijf keer op rij te winnen voor Ferrari, een record dat tot op de dag van vandaag niet is verbroken.

Ferrari is het enige merk waarvoor vrijwel iedere formule 1 coureur een keer in zijn carrière zou willen rijden. Grote namen als Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Juan Manuel Fangio, René Arnoux, Phil Hill, Jacky Ickx, Alain Prost en Kimi Räikkönen hebben al plaatsgenomen de rode formule 1 wagens van Scuderia Ferrari. Ook Nederlands grootste coureur, Max Verstappen zou graag in de toekomst deel willen uitmaken van het formule 1 team van Ferrari.

Veel van de wereldkampioenschap auto’s zijn nog steeds te bewonderen in het museum van Ferrari in Maranello. Er is zelfs een speciale ruimte ingericht waar de laatste auto’s die wereldkampioen werden zijn te vinden samen met de honderden bekers die het merk wist te winnen in de formule 1.

Ferrari 488 Spider van Josh Cartu

Modellen Ferrari

Ferrari heeft traditiegetrouw twee lijnen met productiemodellen. Aan de ene kant de modellen met een V12 motor erin en daarnaast de “goedkopere” modellen met een V8 motor erin. In de V12 lijn vinden we de supercars zoals de Ferrari Enzo, LaFerrari, de F12berlinetta en de hardcore versie F12tdf en de vierzits GTC4 Lusso.

De LaFerrari is het echte topmodel en is de opvolger van de Ferrari Enzo, Ferrari F50, Ferrari F40 en de legendarische 288 GTO. Deze serie van speciale Ferrari’s worden regelmatig aangeduid als “The Big Five” en worden door veel Ferrari liefhebbers gezien als de ultieme Ferrari’s. Dit is ook terug te zien in de prijzen van deze exclusieve modellen die veelal ver boven den 1 miljoen euro liggen.

In de V8 modellen lijn vinden we de Ferrari 488 GTB met zijn V8 turbomotor, de cabrio versie van de 488 GTB, de 488 Spider, de 458 Speciale en het instapmodel, de Ferrari California met de motor voorin en het klapdak. In het verleden waren onder andere de Ferrari 360, Ferrari 355 en de 348 de veel verkochte modellen in de V8 lijn van Ferrari.

Naast de standaardmodellen zijn er in de afgelopen jaren tal van “Special Editions” gepresenteerd welke allemaal in de gelimiteerde oplage zijn gebouwd. De bekendste is de LaFerrari waarvan er 499 zijn gebouwd en de LaFerrari Spider waar er naar verluid 75 tot maximaal 150 van zullen worden gebouwd.

Ferrari F60 America
Speciaal voor de Amerikaanse markt en het feit dat Ferrari 60 jaar auto’s levert in de Verenigde Staten is de F60 America in 2014 gepresenteerd. De F60 America heeft de F12 Berlinetta als basis met voorin een dikke V12 met maar liefst 740 pk. In tegenstelling tot de F12 is de F60 America een cabrio en worden er slechts 10 exemplaren gebouwd met een prijskaartje van maar liefst 2,5 miljoen euro.
Ferrari F60 America

Ferrari Special Projects
Voor de Ferrari verzamelaars met een dikke portemonnee is er het Ferrari Special Projects. Wie alle modellen van Ferrari al in zijn garage heeft staan en op zoek is naar exclusiviteit kan sinds enige jaren terecht bij deze speciale afdeling van het Italiaanse merk.

Op basis van één van de bestaande modellen kun je een one-off exemplaar laten bouwen welke volledig naar je eigen wensen en eisen wordt ontworpen. Goedkoop is het echter niet, geruchten gaan dat de prijzen van de Special Projects modellen beginnen bij 2,5 miljoen euro. In de afgelopen jaren zijn onder andere de Ferrari SP1 (2008) op basis van de Ferrari 458 gebouwd voor een Japanse zakenman. Voor de Amerikaanse Edward Walson, zoon van de man die kabeltelevisie uitvond, heeft Ferrari de opvallende gouden Ferrari P540 Superfast Aperta ontworpen.

Voor een andere Amerikaan en tevens bekende Ferrari-verzamelaar, Peter Kalikow, heeft Ferrari in 2011 een dakloze versie gemaakt van de 599 GTB. De Ferrari Superamerica 45 werd onder andere voorzien van het klapdak van de 575 Superamerica en kreeg een schitterende blauwe kleur mee.

Gitarist Eric Clapton telde naar verluidt maar liefst 3,8 miljoen euro neer voor zijn eigen unieke Ferrari SP12 EC. De auto is onderhuids een 458 Italia, maar aan de buitenkant is dat vrijwel niet meer te zien. Eric Clapton is altijd fan geweest van de Ferrari 512 BB, dus wilde hij graag dat zijn unieke SP12 EC daarop zou lijken. En dat is, vooral dankzij de zwarte onderkant van de auto, prima gelukt. De auto is na zijn onthulling regelmatig gespot in Londen, goed om te zien dat deze peperdure auto niet verdwenen is in een privé collectie waar hij nooit uitkomt.

Eén van de laatste projecten uit de stal van Ferrari Special Projects is de Ferrari F12 TRS waarvan er naar verluidt drie exemplaren zijn gebouwd voor één en dezelfde eigenaar. De F12 TRS is gebaseerd op de F12 Berlinetta maar de creatie van Special Projects lijkt in vrijwel alle opzichten niet op de standaard F12. De F12 TRS is dakloos en heeft een compleet ander en agressief uiterlijk gekregen. Onder de motorkap schijnt het Kinetic Energy Recovery System (KERS) uit de LaFerrari gemonteerd te zijn wat zorgt voor de nodige extra power. De prijs van het apparaat? Ruim 3 miljoen euro.
Ferrari Special Projects - Ferrari SP12 EC

Verkoop modellen
Vandaag de dag produceert Ferrari op jaarbasis ongeveer 7000 auto’s in de fabriek in Maranello. Dat zouden er jaarlijks veel meer kunnen zijn, bij de presentatie van een nieuw model is er vaak al een lange wachtlijst van enkele jaren waardoor Ferrari met gemak per jaar 10.000 of meer auto’s zo kunnen verkopen. Gelimiteerde modellen zijn bij de presentatie al vaak allemaal verkocht aan vaste klanten die de auto tijdens een preview kort te zien krijgen en hier moeten besluiten of ze het nieuwe model willen kopen of niet. De grens van 7000 auto’s wordt door Ferrari echter niet overschreven om de exclusiviteit van het merk te kunnen waarborgen.

Van alle auto’s die jaarlijks de fabriek in Maranello verlaten gaan er ongeveer een derde naar Noord en Zuid-Amerika. Ongeveer 700 modellen gaan naar China, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland en de rest van de modellen wordt afgeleverd in de rest van de wereld. In de afgelopen jaren is de verkoop van Ferrari’s sterk gestegen in China, Dubai, Abu-Dhabi en de overige landen in het Midden-Oosten waaronder Qatar en Saoedi-Arabië.

De jaaromzet van het merk ligt tegen de drie miljard euro per jaar, die omzet wordt echter niet alleen met de verkoop van modellen behaald. Met de verkoop van artikelen met de merknaam van Ferrari erop wordt ongeveer een zeven van de totale omzet behaald. Hierbij kun je denken aan modellen, kleding, tassen, parfum en horloge’s. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het bestaat met een Ferrari logo erop. In veel grote wereldsteden waaronder Londen, Barcelona, Dubai en Rome zijn zelfs speciale Ferrari Store’s te vinden waar je een groot assortiment aan Ferrari artikelen kunt vinden.
Ferrari Store